تحولات آسیا/

کامرون به همکاری اقتصادی با چین چشم دوخته است/ ضرب الاجل به نخست وزیر تایلند برای استعفا

کامرون به همکاری اقتصادی با چین چشم دوخته است/ ضرب الاجل به نخست وزیر تایلند برای استعفا

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: بازداشت یک کانادایی به اتهام جاسوسی برای چین، همکاریهای اقتصادی محور مذاکرات کامرون در پکن و ضرب الاجل دو روزه به نخست وزیر تایلند برای استعفا از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

چین

شبکه خبری بی بی سی از بازداشت "کینگ کوئینتین هوانگ" یک فرد کانادایی خبر داد که در پی فروش اسرار نظامی کانادا و اطلاعات طبقه‌ بندی شده برنامه کشتی‌ های جنگی این کشور به چین بوده است.

بر این اساس، فرد بازداشت شده که متهم به تلاش برای تماس با عوامل خارجی است، برای شرکت "لوییدز رجیستر" که پیمانکار بزرگترین شرکت کشتی سازی کانادا موسوم به "ایروینگ شیپ‌ بلدینگ" است، کار می کرده و در صورت اثبات اتهامات وارده علیه کینگ کوئینتین هوانگ امکان محکومیت وی به حبس ابد وجود دارد.

خبر دیگر اینکه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که سال گذشته با دالایی لاما رهبر در تبعید بوداییان در تبت دیدار کرد، با هدف کاهش تنش ها در روابط با چین به پکن سفر کرد. دیدار کامرون با دالایی لاما در حالی بود که پکن همواره اعلام کرده است رهبر در تبعید بوداییان در پی استقلال تبت از چین بوده و نخست وزیر انگلیس در این زمینه دخالت کرده است.

این سفر سه روزه در پی امضای قراردادهای اخیر میان انگلیس و چین در زمینه همکاری در بخش انرژی هسته ای، سیاسی و اقتصادی و ساخت قطارهای تندرو و همچنین تلاش لندن برای بهبود همکاریهای اقتصادی با پکن انجام می شود.

در این سفر که در پی اعلام حمایت لندن از سرمایه گذاری چین در ساخت نیروگاه های هسته ای در انگلیس و تسهیل در صدور ویزا برای اتباع چینی انجام می شود، 6 وزیر دولتی، دهها نفر از تاجران و بازرگانان و مدیران شرکت های بزرگ صنعتی و خدماتی کامرون را همراهی می کنند.

تایلند

با گذشت 9 روز از برگزاری تظاهرات ضد دولتی در بانکوک و کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن 100 فرد دیگر در جریان تظاهرات، معترضان همچنان از ادامه تظاهرات تا زمان دستیابی به اهداف خود خبر داده و حتی سوتپ تائونگسوبان رهبر معترضان و معاون سابق نخست‌ وزیر از تمام کارمندان دولتی خواسته تا در اعتصاب سراسری امروز دوشنبه شرکت کنند.

رسانه ها همچنین از محاصره تعداد زیادی از ساختمانهای دولتی در تایلند از سوی معترضان و مخالفان دولت خبر داده که خواستار استعفای نخست‌ وزیر بوده و در همین حال رهبر معترضان ضرب الاجل دو روزه به یینگلاک شیناواترا داده اند.

سازمان ملل نیز ضمن هشدار درباره افزایش ناآرامی ها در تایلند از کارمندان خود خواسته تا به محل کار خود نروند. همچنین دهها مدرسه در نزدیکی کاخ نخست‌ وزیری در بانکوک تعطیل شده اند.

در همین حال رسانه ها از تعطیلی مدرسه فرانسوی‌ ها در شمال شرق بانکوک خبر داده و گزارش دادند که سفارت فرانسه از شهروندان خود خواسته تا منازل خود را ترک نکرده و از آمدن به خیابانهای پایتخت امتناع ورزند.

رهبر معترضان با اشاره به اینکه استعفای نخست وزیر و یا انحلال مجلس کافی نیست، تاکید کرد: شورای مردمی با مجلس نمایندگان باید با هدف انتخاب نخست وزیر جدید تشکیل شود و قدرت باید به مردم واگذار شود.

بانکوک پست همچنین در گزارشی از استقرار نیروهای ارتش در خیابانهای پایتخت تایلند در پی تهدید رهبران معترضان برای حمله به ساختمانهای دولتی از جمله مقر نخست‌ وزیر خبر داد که با هدف برکناری یینگلاک شیناوترا آغاز شده است.

معترضان بر این باورند طرح پیشنهاد عفو سیاسی منجر به بازگشت تاکسین شیناوترا نخست وزیر سابق و برادر نخست وزیر کنونی به قدرت می شود. تاکسین شیناوترا که در سال 2006 در یک کودتا برکنار شد و هم اکنون در یک تبعید خودخواسته در خارج از کشور زندگی می‌ کند، اتهامات خود را درباره فساد مالی، سیاسی خوانده و آن را محکوم کرده است.

کد خبر 2187003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha